Agressietraining
Humane begeleidings- vaardigheden
Fysieke & theoretische training voor de GGZIn zorginstellingen kunnen zich onveilige situaties voordoen waarbij een cliënt de controle verliest en een gevaar vormt voor zichzelf of anderen. Klassieke agressietrainingen blijken in de praktijk vaak niet effectief, omdat ze gebasseerd zijn op vechtsporttechnieken die moeilijk toepasbaar zijn in de zorgcontext. Kudding & Partners ontwikkelde daarom een meer humane aanpak, gebasseerd op instinctieve verdedigingsreacties en gericht op het contact te behouden met de cliënt.
Tijdens de trainingen leren begeleiders risicovol gedrag tijdig signaleren en adequaat te reageren bij een alarmmelding. Zij krijgen handvatten voor de-escalatie, communicatie vanuit de presentietheorie en het toepassen van een ‘holding’ bij gevaarlijke situaties. Ook is er aandacht voor spanningsregulatie en veerkracht bij zowel de cliënt als begeleider. Tijdens de training wordt er geoefend met realistische nagebootste praktijkstuaties voor een maximale leerervaring.
Na de training zijn de deelnemers volgens de richtlijnen van Kudding & Partners opgeleid om de opgedane kennis en vaardigheden zelfstandig in de praktijk uit te voeren. De training wordt verzorgd door Jurrien en een tweede ervaren trainer.
programma
Deelnemers kunnen na de training:- handelen volgens het veiligheidsprotocol van de organisastie
- verbale- én fysieke de-escaltievaardigheden uitvoeren
- individuele bevrijdings- en afweertechnieken toe te passen
- in samenwerking met collega’s de cliënt in holding brengen
- een cliënt rustig en beheerst naar een andere (veilige) ruimte verplaatsen
- het eigen primaire gedrag in stresssituaties herkennen
- empatisch en effectief communiceren met clienten als er sprake is van spanning
- oefenen van interventietechnieken zonder het toedienen van pijnprikkels
- de rol van woordvoerder vervullen: rustig aanspreken, empathie tonen en instructies geven aan de client en collega’s
Indien gewenst:
- een cliënt op correcte wijze tijdelijk afzonderen (separeren) wanneer de crisissituatie dit vereist
- de cliënt veilig verplaatsen via trappen of de lift volgens de lift- en trapprocedure.
“Probleemgedrag vraagt om nabijheid niet om afstand.”
De training bestaat uit één of twee dagen. Afhankelijk van de gewenst diepgang en de specifieke leerdoelen. Voor een optimale leerervaring wordt gewerkt met met groepen van maximaal 15 personen. Deze groepsgrote zorgt voor voldoende persoonlijke aandacht, interactie en ruimte voor oefening. Trainingen voor groepen groter dan 15 personen zijn uiteraard mogelijk in overleg.
De mogelijkheid is om de training incompany te verzorgen. Uiteraard is het ook mogelijk om de training op een externe locatie plaats te laten vinden. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.
Vraag offerte aan
reviews
Jara // sociotherapeut Astare
“De training van Bureau Kick Off heeft mij ontzettend veel opgeleverd. Dankzij de heldere opbouw van de training, de goede balans tussen theorie en praktijk en de nadruk op interactieve werkvormen, sta ik nu met nog meer zelfvertrouwen op de afdeling. De trainers weten de inhoud feilloos af te stemmen op het niveau en de behoeften van de groep, wat zorgt voor een prettige en effectieve leeromgeving. Een zeer waardevolle training die mij sterker en bewuster heeft gemaakt in mijn rol als groepsbegeleider in.”
Anniek // sociotherapeut